همه چیز درباره شهر بابل | آدرس📍| تاریخچه | گویش | عکس📸

16 اسفند 1402
0 دیدگاه
ساختمان های شهر بابل 015465445544

شهر بابل، سرزمینی پرآب و سبز در کنار دریای خزر واقع شده است؛ جایی که حتی در وسط خیابان‌های آسفالت، گل و گیاهان به چشم می‌خورند و عطر بهارنارنج‌ها هوای شهر را پر می‌کند. امروز می‌خواهیم شهر باستانی و دلپذیر بابل را به شما معرفی کنیم؛ جایی که تاریخ و طبیعت در هم آمیخته و سفر به آن یکی از تجربه‌های گردشگری لذت‌بخش خواهد بود. این شهر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است و با رودخانه‌ها، آبشارها و جاذبه‌های طبیعی چشم نواز، زیباترین زوایای این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

روستاهای چندگانه در این منطقه، زندگی محلی را به تصویر می‌کشند و از هر کدام، رنگ و بویی منحصر به فرد به شما القاء می‌شود. در معرفی شهر بابل نمی‌توان از زیبایی‌های آن چشم پوشی کرد. با تماشای زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این شهر، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. به همین دلیل، بی‌معطلی سوار اتوبوس مجازی شوید تا با هم گشتی جذاب و آشنا در این شهر داشته باشیم.

شهر بابل 0251646987887
ورودی شهر سرسبز بابل یا شهر بهارنارنج

بابل کجاست؟

در ابتدا، ما به بررسی موقعیت مکانی شهر بابل می‌پردازیم. برای رسیدن به این شهر، شما باید به مرکز استان مازندران سفر کنید. بابل در فاصله 15 کیلومتری از ساحل دریای خزر واقع شده است. این شهر از شرق به دو شهر سوادکوه و قائم‌شهر مجاور است و از غرب به آمل محدود می‌شود. همچنین، از جنوب به ییلاقات و کوه‌های سرسبز البرز دسترسی دارد و از شمال با فریدونکنار و بابلسر هم‌مرز است. برای دسترسی به ساحل دریا از بابل، شما باید از شهرهای فریدونکنار یا بابلسر عبور کنید، زیرا خود شهر بابل به ساحل دریا دسترسی مستقیم ندارد.

مسیر دسترسی به بابل:

اگر از سمت پایتخت به سوی بابل حرکت کنید، بهترین مسیر برای رسیدن به این شهر از طریق جاده هراز می‌باشد. از جاده هراز به سمت بابل، حدوداً ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارید که با عبور از شهرستان آمل به مقصد خواهید رسید. اگر جاده فیروزکوه را برای رسیدن به بابل انتخاب کنید، باید پس از عبور از پل سفید، منطقه سوادکوه و قائم‌شهر را طی کرده و به سمت بابل ادامه دهید. این مسیر کمی طولانی‌تر است اما از زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد این مناطق بهره‌مند می‌شوید. توصیه می‌شود که از جاده چالوس که یکی از مسیرهای محبوب برای سفر به شمال ایران است، برای رسیدن به بابل استفاده نکنید زیرا این مسیر ممکن است مسافت شما را افزایش دهد.

فاصله تهران تا بابل: 220km

نقشه ی شهر بابل 01454855545454
برای مشاهده ی نقشه ی شهر بابل روی عکس کلیک کنید

معرفی شهر بابل

بابل، شهری پرجمعیت و مهم در استان مازندران، با جمعیت ۲۵۰۲۱۷ نفر در سال ۹۵، به عنوان شهر بهار نارنج شناخته می‌شود. شهرستان بابل نیز با جمعیت ۵۳۱ هزار و ۹۳۰ نفر، پرجمعیت‌ترین شهرستان استان مازندران محسوب می‌شود که حدود ۱۶/۲۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است. بابل به عنوان یک شهر مهم در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری شناخته می‌شود. گذشته‌اش نیز به دلیل تجارت و عبور و مرور تاجران و بازرگانان در این شهر، با لقب “بارفروش” شناخته می‌شد.

بابل دارای بیش از ۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی است، که مهم‌ترین آن‌ها دانشگاه صنعتی نوشیروانی است که در چند سال اخیر، رتبه اول را در میان دانشگاه‌های صنعتی ایران به خود اختصاص داده است. همچنین، بابل به عنوان اولین شهر شمال کشور است که دانشگاه علوم پزشکی سراسری در آن تأسیس شده است. این شهر در حاشیه دریای خزر و در محدوده فاصله ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است.

جمعیت شهر بابل: 250 هزار و 217 نفر در سال 1395

طبیعت شهر بابل 05406585464
طبیعت بکر دشت های زیبای شهر بابل

تاریخچه ی بابل

بابل یکی از شهرهای موثر و باستانی در تاریخ ایران است. در دوران رونق آیین میترائیسم، این شهر جایگاه ویژه و طرفداران بسیاری داشت. در طول تاریخ با نام‌های مام‌طیر، مه‌میترا و سپس بارفروش شناخته شده بود. در سال ۱۳۱۰، با دستور خاندان پهلوی، این شهر به نام بابل معروف شد و اکنون یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار است. اسناد تاریخی نشان می‌دهند که در گذشته، بابل به عنوان مرکز مهمی برای دادوستد بوده و بازار بزرگ محلی آن، تجار روسی را به خود جذب می‌کرده است.

نام های گذشته شهر بابل: مام‌طیر، مه‌میترا و سپس بارفروش

پل محمدحسن خان شهر بابل قدیم 0141534568465
تصویر قدیمی از پل محمد حسن خان در شهر بابل

شهرهای بابل

شهرستان بابل دارای 6 شهر است که به شرح زیر هستند:

  • خوشرودپی
  • زرگرشهر
  • مرزیکلا
  • گلوگاه
  • امیرکلا
  • گتاب

محله های بابل

محله های قدیمی شهر بابل:

افراداربن، یهودی محله، باقر ناظر، کاسگرمحله یا کوزه‌گرمحله، عطارمحله، حیدرکلا، آستانه، مسجد کاظم بیگ، سیب‌باغ، طوقداربن، بی‌سرتکیه، گلشن، شاه‌کلا، شاه‌زنگی یا مسجد جامع، شهدا یا درب‌الشهدا، برج‌بن، آقارودپیش، سرحمام آقاحسن، همت‌آباد، آهنگرکلا، چاله‌زمین، قصاب‌کلا، چهارشنبه‌پیش، کفشگرمحله، آب‌بخشان، درکه‌سر، پرک‌داربن، قورمش‌لو، بیدآباد، درویش‌خیل، عرب‌خیل، سنگ‌پل، سرحمام میرزا هادی، میان‌کت، ابوالحسن و ابوالحسین، دباغ‌خانه‌پیش، هسسکاکلا، نفتی‌محله، وک‌محله، بندارکلا، درزی‌کتی، سرحمام بیزن‌حاجی، صددستگاه، سبزه‌میدان، کمانگر، هفت‌تن، قاضی‌کتی، کشتارگاه، گله‌محله، بازگیرکلا، اوشیب، خشت‌کوره‌سر، هلی‌باغ، قراءکلا یا نوعلم، خورشیدکلا، نقیب‌کلا، پیرعلم، درویش تاج‌الدین، مومن‌آباد، ابومحله، سیدجلال، آزادبن، کتی، سید زین‌العابدین.

محله های جدید شهر بابل:

باغ فردوس، موزیرج، امیرکبیر، صددستگاه، باغبان محله، لرمحله، چهل دستگاه، بحر ارم شرقی، بحر ارم غربی، حمزه‌کلا، بزاز، اسلام، اکبرین، حکیم آباد، شهرک فرهنگیان، شهرک طالقانی، شهرک اندیشه، شهرک آزادگان، شهرک نیلوفر، شهرک تاکسیرانی، شهرک فرامرزی، شهرک کاظم بیگی، شهرک سعدی، شهرک بهمن، شهرک دانش، شهرک بهزاد، شهرک ارم، شهرک فاطمیه، شهرک آرزو، شهرک شمال، شهرک امام، شهرک گلسار و…

محله های بابل 06336457687
رنگ و بوی سادگی در محله های قدیمی شهر بابل

گویش مردم بابل

مردم بابل از گویش بابلی برخوردارند، که به عنوان یکی از گویش‌های زبان مازندرانی شناخته می‌شود. گویش بابلی، به عنوان گویشورترین و پویاترین گویش مازندرانی، در سه شهرستان بابل، بابلسر و فریدونکنار به کار می‌رود. این گویش به عنوان یک عنصر فرهنگی و زبانی مهم، نقش بسزایی در هویت و ارتباطات مردم این منطقه ایفا می‌کند. گویش بابلی، خود یک شاخه از زبان مازندرانی است و در این منطقه به صورت رسمی و غیررسمی به کار می‌رود. این گویش، ویژگی‌ها و اصطلاحات خاص خود را دارا بوده و نشان‌دهنده تنوع فرهنگی و زبانی در این منطقه می‌باشد.

گفتار مردم بابل به گویش بابلی، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذاب این شهر و شهرستان‌های اطراف است. از آنجایی که گویش‌ها نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و تاریخ مناطق دارند، گویش بابلی نیز بخشی از میراث فرهنگی و زبانی مردم بابل را تشکیل می‌دهد. این گویش باعث تداوم و زنده‌نگه‌داشتن هویت محلی و ارتباط نزدیک‌تر مردم با محیط اطراف می‌شود.


اقتصاد مردم بابل

بابل، به‌طور مداوم از دوران‌های گذشته تاکنون، به عنوان یک مرکز تجارت و دادوستد مهم در منطقه شناخته شده است. باغداری و کشاورزی، به‌ویژه شالیکاری و کاشت مرکبات و برنج، به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی مردم این شهر شناخته می‌شوند. باغات مرکبات و کشت برنج از اصلی‌ترین منابع درآمد و اقتصادی برای مردم بابل به‌شمار می‌روند. همسایگی بابل با بندر فریدون‌کنار، نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی این شهر داشته است.

این همسایگی باعث شده تا تجارت و تبادلات تجاری به‌صورت فعال و پویا در این منطقه صورت بگیرد و به تقویت اقتصاد محلی کمک کند. دانشگاه صنعتی نوشیروانی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤسسات آموزش عالی در منطقه، در بابل قرار دارد و نقش بسزایی در توسعه فرهنگی، علمی و اقتصادی این شهر داشته است. حضور دانشجویان و گردشگران در این شهر، باعث ایجاد یک محیط پویا و فعال در حوزه اقتصادی می‌شود که به توسعه و پیشرفت اقتصادی بابل کمک می‌کند.

مهمترین اقتصاد مردم بابل:

باغداری و شالیکاری

شالیزار های شهر بابل 051010514546
زنان پرتلاش بابلی در حال شالیکاری در زمین های کشاورزی

اقلیم شهر بابل

بابل به‌عنوان یک شهر واقع در نزدیکی آب‌های خزر، از تأثیر مستقیم این آب‌ها بر آب و هوای منطقه بهره‌مند است. این شهر به عنوان یک نقطه نزدیک به دریا با سطح رطوبت بالا شناخته می‌شود. این ویژگی همواره به همراه هوای شرجی شهر، منجر به سرسبزی و خرمی مزارع و باغات در اطراف آن شده است. سفر به بابل در فصل‌های بهار و تابستان با آب و هوای گرم و مرطوب همراه است که زیبایی طبیعت را در این فصول به اوج می‌رساند. در این دوره‌ها، مزارع و باغات باعث ایجاد یک تجربه فوق‌العاده می‌شوند. اما با ورود به فصول پاییز و زمستان، هوا تدریجاً خنک‌تر می‌شود و انتظار می‌رود که باران و حتی برف را در این ماه‌ها شاهد باشیم. این تغییرات فصلی، بابل را به یک مقصد دیدنی در هر زمان از سال تبدیل کرده‌اند.

دمای هوای بابل در فصل های سال:

در تابستان 37 درجه و در زمستان کم ترین دما 3- درجه

آب و هوای شهر بابل 0112010528415
هوای دلنشین بارانی در شهر بابل

غذاهای محلی شهر بابل

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های یک سفر به مناطق شمالی، آشنایی با غذاهای محلی ویژه آن منطقه است. غذاهای محلی بابل نیز از جمله لذت‌های یک سفر به این منطقه محسوب می‌شوند. این غذاها اغلب از محصولات تازه و محلی تهیه می‌شوند که باعث مرغوبیت بیشتر آنها می‌شود. برخی از این غذاهای محلی شامل کباب ترش، کوکو مرغ، واویشکا، شامی بابلی و … می‌شوند که می‌توانید در رستوران‌ها و غذاخوری‌های بابل از آنها لذت ببرید. در ادامه، به معرفی برخی از بهترین رستوران‌های بابل که برای صرف غذا می‌توانید به آنها سر بزنید، می‌پردازیم:

کافه رستوران گرانسا: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، خیابان جانبازان، توحید 51، جنب مبلمان مرکزی

رستوران سنتی برگ ریزان: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، تاجداران، بین معلم 9 و 11

رستوران تندیر: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، حکیم آباد، خیابان رستگار، خیابان مصلی نهم

غذاهای محلی بابل 052401654164
مرغ ترش محلی معروف شهر بابل

مراکز خرید بابل

هنگام سفر به شهر بابل، خرید از مراکز خرید محلی می‌تواند تجربه خرید شما را بهبود بخشد. این شهر دارای مراکز خرید متنوعی است که می‌توانید از آنها بازدید کنید و نیازهای خود را تامین نمایید. در ادامه، چند مرکز خرید برتر در شهر بابل را معرفی می‌کنیم تا سفر خرید شما به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل شود:

مجتمع تجاری عطر زیستان: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، شهید نواب صفوی، سعیدی، بین 17 شهریور و گوهری

مرکز خرید شهریار: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، مدرس، سعیدی، بین گوهری و نیما

مجتمع تجاری یاس: ( آدرس روی نقشه )
مازندران، بابل، مراد بیگ، میدان ولایت، خیابان مدرس

مراکز خرید شهر بابل 0465584668855
شور و تکاپو مردم در پاساژ بزرگ بابل

سوغات شهر بابل

شهر بابل دارای سوغات‌های فراوانی است که می‌توانید به عنوان یادگاری از سفر خود به این شهر تهیه کنید. برخی از معروف‌ترین سوغات‌های بابل عبارتند از:

  • کماج
  • آغوزنون
  • برنجک
  • قماق
  • خشکار
  • حصیربافی و صنایع دستی
  • سفال‌های محلی

بازارها و مغازه‌های مختلف شهر بابل مکانی مناسب برای تهیه این سوغات‌ها هستند. با انتخاب هر یک از این سوغات‌ها، شما می‌توانید یک یادگار خاص از سفر خود به بابل داشته باشید.

سوغات بابل 02552146564
خشکار، سوغاتی از شیرینی های شهر بابل 

مکان های دیدنی شهر بابل

بابل، یک شهر تاریخی و طبیعت‌نگر در استان مازندران، با دارا بودن جاذبه‌های فراوان گردشگران را جذب می‌کند. این شهر دارای روستاهای دیدنی و بکری است که تاریخ و سرسبزی طبیعت را در کنار هم دارند. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های گردشگری بابل اشاره خواهیم کرد:

  • آبشارهای بابل
  • رودخانه قائمشهر
  • بازار تاریخی بابل
  • پل سفید بابل
  • قلعه نوشیروانی
  • پارک لاله
  • کاخ سلطنتی بابل
  • جنگل لفور
  • روستای فیلبند
آبشار شهر بابل 0540251445041
آبشار زیبا و دل انگیز در شهر بابل

نکاتی که قبل از سفر به بابل باید بدانید

نکاتی که در سفر به شهر بابل لازم است به آن‌ها توجه کنید:

1. حمل و نقل:
– بابل خطوط راه‌آهن و فرودگاه ندارد.
– هر دو مسیر فیروزکوه و هراز به بابل می‌رسند.

2. وضعیت هوا:
– هوای بابل در تابستان بسیار شرجی است.
– در پاییز و زمستان بارش در بابل زیاد است.
– بهار و اردیبهشت بهترین زمان سفر به بابل است.

3. اقامت و رزرو:
– اقامتگاه خود را پیش از سفر رزرو کنید، به خصوص در روزهای تعطیل یا در فصل تابستان، تا مشکلی برای یافتن اقامتگاه مناسب پیش نیاید.

4. مسائل محیطی:
– برای گردش در طبیعت بابل، حتماً کیسه پلاستیکی همراه خود داشته باشید تا زباله‌های‌تان را به شهر بیاورید و داخل سطل‌های زباله بریزید.
– به هیچ عنوان در جنگل آتش درست نکنید، چراکه باعث آتش‌گرفتن جنگل، به خصوص در فصل گرم سال، خواهید شد.

طبیعت زیبای بابل، دست شما امانت داده شده است. با آن مهربان باشید و از آن به مسئولیت پذیری کنید.

دشت های شهر بابل 0456368456544
دشت های سرسبز و خوش آب و هوای شهر بابل

ارسال دیدگاه