نکاتی که هنگام فروش خانه باید توجه کرد 💥

29 تیر 1403
0 دیدگاه
سریع ترین راه فروش خانه و نکات فروش خانه 847864665

آیا نکات فروش خانه را می دانید؟ یا بهتر است بگوییم برای فروش خانه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بی‌ شک شما هم تجربه کرده‌اید که به دنبال فروش ملک یا خانه‌ ای بوده‌اید و سوالات بسیاری ذهنتان را مشغول کرده است که چگونه می‌توان ملک خود را به بهترین شکل ممکن و با کمترین ضرر و زیان به فروش رساند. فروش ملک یکی از مسائل کاربردی در حوزه حقوق املاک به شمار می‌رود و آشنایی با شرایط و نکات مهم هنگام فروش ملک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر نکات مربوط به فروش ملک را به‌درستی رعایت کنید، هرگز از معاملات ملکی ضرر نخواهید دید. جالب است بدانید بسیاری از اختلافات و پرونده‌هایی که در دادگستری و شوراهای حل اختلاف مطرح می‌شوند، به موضوعات ملکی مربوط می‌شوند. موضوعاتی که در آن فروشندگان به دلیل عدم آگاهی از شرایط درست فروش ملک، متحمل ضررهای زیادی شده‌اند. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با 12 نکته مهم هنگام فروش ملک آشنا کنیم تا بتوانید با اطلاعات کافی و مفید در این مسیر قدم بردارید.


نکات فروش خانه | نکاتی که هنگام فروش خانه باید توجه کرد

تعیین قیمت ملک

تعیین قیمت ملک یکی از مهم‌ترین عوامل در فرآیند فروش است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر قصد دارید تخفیف مناسبی برای مشتری در نظر بگیرید و یا سود بیشتری از فروش ملک خود کسب کنید، نباید قیمت بسیار بالایی برای ملک تعیین کنید. چرا که قیمت بالا می‌تواند خریداران را از خرید منصرف کند.

در چنین شرایطی، ممکن است خریدارانی را که به طور جدی به دنبال خرید ملک شما بودند، از دست بدهید. برخی افراد ممکن است به دنبال تخفیف گرفتن از شما باشند. توجه داشته باشید که اگر تخفیف بسیار زیاد باشد و یا به‌یک‌باره آن را برای خریدار اعمال کنید، ممکن است این احساس ایجاد شود که شما به پول نیاز دارید و در نتیجه مشتری برای تخفیف بیشتر چانه خواهد زد.

تعیین قیمت ملک نه تنها بر اساس مساحت آن، بلکه بر اساس سال ساخت، نوع مسکونی بودن، محله ملک، و امکانات داخلی و خارجی آن انجام می‌شود. برای مثال، در شهر بهنمیر، ملکی که در محله‌ای با امکانات بیشتر و دسترسی بهتر قرار دارد، طبیعتاً قیمت بالاتری خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر یک آپارتمان 100 متری در شهر بهنمیر با امکانات کامل داخلی و خارجی و دسترسی به مراکز خرید و مدارس باشد، قیمت آن باید با توجه به تمامی این عوامل تعیین شود. اگر قیمت تعیین شده بیش از حد بالا باشد، خریداران جدی را از دست خواهید داد و اگر قیمت بسیار پایین باشد، ممکن است خود را از سود واقعی محروم کنید. بنابراین، با توجه به تمامی موارد ذکر شده، قیمت مناسبی برای ملک خود تعیین کنید تا بهترین نتیجه را از فروش آن بگیرید.

در دست داشتن کلید و ماکت خانه و نکات فروش خانه 8768546486

برآورد تمامی هزینه‌ ها

توجه داشته باشید که هر معامله‌ای هزینه‌های خاص خود را دارد. برای انجام هر معامله، از جمله معاملات ملکی، باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. به‌عنوان مثال، هزینه‌هایی مانند:

  • هزینه حق مشاوره
  • هزینه حق مالیات و سایر هزینه‌های مربوطه

آماده‌ سازی منزل برای بازدید

زمانی که مشتری برای بازدید از خانه شما می‌آید، بهتر است با احترام کامل با او برخورد کنید. بی‌شک سرویس بهداشتی خراب و بدبو یا خانه‌ای کثیف و پراکنده احساس خوبی را به مشتری منتقل نخواهند کرد. آماده‌سازی خانه برای بازدید خریدار اهمیت بسیاری دارد و هرچقدر احساس آرامش در خانه حاکم باشد، به همان اندازه خریدار به خرید ملک شما علاقه‌مند خواهد شد.

توضیح تمامی امکانات ملک

تمامی امکانات خانه خود را به خریدار بازگو کنید خریدار باید بداند که ملک شما تا فروشگاه‌ها، مترو و دیگر امکانات رفاهی تا چه حد فاصله دارد. تنها به داشتن پارکینگ و یا انباری ملک خود بسنده نکنید. امروزه با افزایش تعداد خودروها، داشتن پارکینگ یک ویژگی بسیار اساسی برای ملک به‌شمار می‌رود.

اگر قصد دارید پارکینگ را جدا از ملک خود به فروش برسانید یا استفاده‌ دیگری از آن داشته باشید، به‌یاد داشته باشید که در این صورت، فروش ملک ممکن است دشوارتر شود. زیرا بیشتر خریداران به دنبال ملکی با پارکینگ هستند. بنابراین، بهتر است ابتدا خانه‌ای برای خود پیدا کنید و سپس نسبت به فروش خانه خود اقدام کنید تا از مشکلات احتمالی در امان بمانید.

بیشتر بخوانید: نکات حقوقی فروش ملک

تنظیم قرارداد به‌ صورت رسمی

فروش ملک می‌تواند به‌صورت عادی یا رسمی تنظیم شود در قرارداد رسمی، ملک با استفاده از یک سند رسمی و با حضور طرفین در دفترخانه اسناد تنظیم می‌شود. اما اسناد عادی در دفتر مشاورین املاک یا به‌صورت شخصی بین طرفین امضاء می‌شوند.

برای مثال، اگر قصد فروش زمین در شهر بهنمیر را دارید، لازم است که قرارداد فروش را در دفترخانه اسناد رسمی ثبت کنید. این کار با حضور طرفین معامله و ثبت سند در دفترخانه، از بروز مشکلات قانونی و اختلافات احتمالی جلوگیری می‌کند. استفاده از اسناد رسمی باعث می‌شود که همه جزئیات معامله به‌درستی ثبت و از وقوع مشکلات در آینده جلوگیری شود.

ماکت خانه و نکات فروش خانه 4578456

تمیز و مرتب نگه داشتن ملک

پیش از بازدید خریدار، خانه را تمیز و مرتب نگه دارید در هنگام بازدید، کمی پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور کافی به داخل خانه وارد شود. همچنین، بهتر است بوی غذا یا مواد شوینده در ملک پخش نشود. استفاده از خوشبوکننده‌های محیط یا شمع‌های معطر می‌تواند به ایجاد فضایی دلپذیر کمک کند.

به‌هیچ‌عنوان همراه با خریدار تمامی خانه را نگردید، زیرا این کار ممکن است حس اضطراب و ناراحتی در خریدار ایجاد کند. بهتر است اجازه دهید خریدار ملک شما را با آرامش و بدون فشار ببیند. این اقدامات می‌تواند به فروش سریع‌تر و موفق‌تر ملک شما کمک کند.

حفظ فاصله حرفه‌ ای با خریدار، یکی از نکات فروش خانه

یکی دیگر از نکات فروش خانه این است که به هیچ عنوان با خریدار خود طرح دوستی نریزید و اجازه ندهید این امر باعث برهم خوردن معامله گردد. رفتار دوستانه بیش از حد با خریدار ممکن است او را ترغیب به سوء استفاده و درخواست تخفیف‌های غیرمنطقی کند. بهتر است یک رفتار مؤدبانه و رسمی با خریدار داشته باشید تا او درباره شما و ملک قضاوت نابجا نکند و روند معامله به شکل حرفه‌ای پیش برود.

نوشتن قرارداد دستی بین طرفین و نکات فروش خانه 458456636

معامله با بنگاه‌ های مجوزدار

بهتر است با بنگاه‌های مجوزدار معامله کنید. بنگاه‌هایی که فاقد پروانه کسب و کد رهگیری هستند، ممکن است کلاهبردار باشند و هزینه‌های شما را نیز از بین ببرند. یکی از مزایای داشتن کد رهگیری این است که اگر فردی بخواهد یک ملک را به چند نفر مختلف بفروشد، تخلف او آشکار می‌شود. همچنین، کد رهگیری می‌تواند از معاملات کاذب مسکن جلوگیری کند.

به‌هیچ‌عنوان اسناد و مدارک معتبر خود مانند شناسنامه، اسناد و مدارک، گذرنامه، و جواز مغازه یا خانه را به افراد دیگر واگذار نکنید.

عدم برگشت هزینه‌ های بازسازی ساختمان

اگر هرگونه بازسازی در ملک انجام داده‌اید، به‌هیچ‌عنوان هزینه بازسازی خانه برای شما باز نخواهد گشت. با این‌حال، برخی از تغییرات مانند نصب درب ضد سرقت می‌تواند ارزش ملک را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که قیمت‌گذاری خانه‌ها بر اساس ملاک‌های مختلف انجام می‌شود و ملک شما قرار نیست به‌اندازه ملک همسایه به فروش برسد.

استفاده از وبسایت‌ های آنلاین

برای فروش ملک خود می‌توانید از طریق وبسایت‌ های آنلاین نیز اقدام کنید. با استفاده از این روش می‌توانید ملک خود را در معرض دید خریداران بیشتری قرار دهید. با این حال، فروش ملک به این روش نیز نیاز به رعایت نکات مهمی دارد که در بخش‌های بعد به آن اشاره خواهد شد.

فرض کنید شما قصد فروش خانه در شهر بهنمیر را دارید. برای اطمینان از یک معامله امن، بهتر است به بنگاه‌های املاک مجوزدار مراجعه کنید و از داشتن کد رهگیری اطمینان حاصل کنید. این کار نه‌تنها از وقوع کلاهبرداری جلوگیری می‌کند، بلکه شفافیت بیشتری را در معامله فراهم می‌سازد. همچنین، اگر خانه‌ای که قصد فروش آن را دارید بازسازی شده باشد، توجه داشته باشید که هزینه‌های بازسازی به‌طور کامل به قیمت نهایی خانه افزوده نمی‌شود، اما برخی از بهبودها می‌توانند ارزش کلی ملک را افزایش دهند.

ماکت و کلید خانه در دست یک زن و نکات فروش خانه 5865746


نکات مهم در هنگام فروش ملک در سایت‌ های آنلاین

برای فروش ملک در وب‌سایت‌ های آنلاین، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. توجه به نمای بیرونی و محوطه اطراف خانه: برای جلب توجه خریداران، عکس‌های باکیفیت از نمای بیرونی و محوطه خانه، از جمله گل‌ها و مسیر ورودی، را منتشر کنید. به‌عنوان مثال، اگر قصد فروش آپارتمان در بهنمیر را دارید، نمای زیبا و محوطه منظم می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.
  2. انتشار آگهی در وب‌سایت‌های معتبر: آگهی خود را تنها در وب‌سایت‌های معتبر منتشر کنید تا اطمینان حاصل کنید که آگهی شما به‌درستی به خریداران هدف می‌رسد.
  3. گرفتن عکس‌ های باکیفیت: استفاده از عکس‌های باکیفیت از تمام بخش‌های خانه، از جمله اتاق‌ها و آشپزخانه، می‌تواند شانس فروش ملک را افزایش دهد.
  4. تهیه ویدیو از خانه: برای جذب بیشتر خریداران، ویدیویی از ملک تهیه کنید تا تمامی جزئیات را به‌خوبی نمایش دهید.
  5. دکوراسیون منزل: دکوراسیون منظم و شیک خانه، به‌ویژه در آشپزخانه، می‌تواند تأثیر مثبتی بر خریداران داشته باشد و به افزایش شانس فروش کمک کند.

سریع ترین راه فروش خانه و نکات فروش خانه 847864665

ارسال دیدگاه