سدلاستیکی بابلسر کجاست؟ | جاذبه های اطراف + تفریحات و بهترین زمان سفر

25 تیر 1402
0 دیدگاه
درختان انبوه در اطراف سد لاستیکی بابلسر 414112154

یک سد لاستیکی در بابلسر با نام عرب خیل، در بخش رودبست این شهر و با همکاری وزارت نیرو، پس از چندین سال بهره‌برداری رسید. ساخت سدهای لاستیکی از سال ۱۹۵۰ مطرح شد، اما استقبال کمی از آنها صورت گرفت. اکنون این سد، جزو جاذبه‌های گردشگری بابلسر محسوب می‌شود و در منطقه بهمنمیر واقع شده است.

نام دیگر سد لاستیکی بابلسر: سد لاستیکی عرب خیل

سد لاستیکی بابلسر 54154152415
سد لاستیکی بابلسر، یکی از کوتاه ترین سد های لاستیکی ایران

معرفی سد لاستیکی بابلسر

سد لاستیکی عرب خیل یا سد بابلسر با طول حدود ۵۰ متر، یک منظره جالب را برای برخی از ساکنان این شهر به ارمغان آورده است. ارتفاع این سد حدود ۳ متر از سطح رودخانه است. به دلیل چشم‌انداز زیبایی که این سد ایجاد می‌کند، تعداد زیادی از گردشگران و مسافران در استراحتگاه‌های اطراف آن اقامت می‌کنند. این سد، یکی از سدهای کوتاه کشور محسوب می‌شود.

عملکرد این سد به این صورت است که در زمان لزوم، لاستیک آن پر از هوا می‌شود و از این طریق جریان آب رودخانه و ورود آن به سایر مناطق متوقف می‌شود. آب در پشت لوله‌های لاستیکی این سد ذخیره می‌شود. بدنه سد از مواد ترکیبی از لاستیک و الیاف تقویت‌کننده ساخته شده است و بستر سد در دو طرف شیب دارد. لوله‌ها و میله‌های متعددی بدنه سد لاستیکی را نگه می‌دارند و تزریق رزین پلی استر باعث استحکام بیشتر آن می‌شود. اما این سد نیز با مشکلاتی روبه‌رو است، از جمله آسیب‌پذیری بدنه سد در هنگام تخلیه هوا، که حتی با برخورد جسمی تیز نیز به سرعت آسیب می‌بیند.

از کاربردهای اصلی سدهای لاستیکی، انحراف آب رودخانه و جلوگیری از آمیزش آن با آب‌های شور است. همچنین، این سدها قابلیت جذب گردشگران را نیز دارند. با این حال، بسیاری از طبیعت‌دوستان و فعالان محیط زیست به دلایل علمی مختلف با سدهای لاستیکی مخالفت می‌کنند. سدسازی در نهایت منجر به خشک شدن رودخانه‌ها شده و همچنین مصرف مواد لاستیک و پلیمر که غیرقابل تجزیه هستند، به عنوان تهدیدی جدی برای محیط زیست شناخته می‌شوند.

کاربرد سد لاستیکی : انحراف آب رودخانه و جلوگیری از آمیزش آن با آب‌های شور 

محوطه ی سرسبز سد لاستیکی بابلسر 5684865
سد لاستیکی بابلسر، یک مهندسی عظیم در راستای مدیریت سیلاب در منطقه

مسیر دسترسی به سد لاستیکی بابلسر

سد لاستیکی عرب خیل در استان مازندران و شهر بابلسر واقع شده است و می‌توانید با مراجعه به میدان شهدا این سد را مشاهده کنید. اطراف این سد انواع مغازه‌ها و مراکز تجاری متنوعی می‌باشد، از جمله تزئینات خودرو، بازار روز بهمنمیر، مطب‌های دندانپزشکی، رستوران‌ها وجود دارد. آبی که در پشت این سد جمع شده است، با سایه درختان، یک چشم انداز سبز و زیبا را به وجود آورده است. برای رسیدن به بهمنمیر باید از جاده بابلسر استفاده کنید.

آدرس سد لاستیکی عرب خیل : استان مازندران،شهرستان بابلسر، بهنمیر، میدان شهدا

لوکیشن سد لاستیکی بابلسر یا غرب خیل 86846848
برای دسترسی به آدرس سد لاستیکی بابلسر روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه سد لاستیکی بابلسر

سد لاستیکی عرب خیل، در بخش رودبست شهر بابلسر واقع شده و از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. در  بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. ساخت این سد در سال ۱۳۹۱ روی رودخانه بابلرود آغاز شده بود. در طول سال‌های پروژه ساخت، تنها ۴۹ درصد از آن به اتمام رسیده بود، اما با افزایش اعتبار و جذب سرمایه از سوی دولت، بالاخره به بهره‌برداری رسید. ظرفیت پلت فرم بتنی این سد حدود ۱۳۵۰ متر مکعب است. هدف اصلی از ساخت این سد، رفع مشکلات آبیاری زمین‌های کشاورزی مردم بابل و بابلسر بود.

  • سال آغاز ساخت سد: سال ۱۳۹۱
  • سال بهره برداری از سد : بهمن ماه سال ۱۳۹۸
درختان سرسبز در اطراف سدلاستیکی بابلسر 552641485
سد لاستیکی بابلسر یک سد مدرن با ساختار لاستیکی مقاوم

منبع آب سد لاستیکی عرب خیل

  • منبع آب سدلاستیکی عرب خیل کجاست؟ رودخانه تلار
  • رودخانه تلار از کجا سرچشمه میگیرد؟ کوه های البرز

 

رودخانه تالار، به عنوان منبع آب سد لاستیکی عرب خیل عمل می‌کند. این رودخانه از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود به سد لاستیکی عرب خیل می‌رسد، در این مسیر از شهرهایی مانند قائمشهر و منطقه سوادکوه عبور می‌کند. اطراف این سد حاوی اماکن گردشگری و تفریحی زیادی است. به دلیل آب و هوای مطبوع و زیبایی چشمگیر آب در برخورد با سد، همچنین وجود مناظر طبیعی زیبا و نقاط دیدنی اطراف آن، بسیاری از مردم این منطقه را به عنوان یک مقصد تفریحی و گردشگری انتخاب می‌کنند تا از هوای خوشایند آن لذت ببرند و لحظات خوبی را در ذهنشان به یادگار بیاورند.

محوطه ی سنگی و آب های سد لاستیکی بابلسر 54165415415
سد لاستیکی بابلسر یک پروژه بزرگ آبیاری و تأمین آب کشاورزی مردم منطقه

بهترین زمان بازدید از سد لاستیکی بابلسر

برای مشاهده این سد، بهتر است در طول روز آن را ببینید زیرا در تاریکی منظره آن به خوبی دیده نمی‌شود. با این حال، مناظر اطراف سد همچنان زیبا هستند حتی در شب. اما اگر کودکی همراه دارید، بهتر است در تاریکی و خلوتی از به دست آوردن او به این سد خودداری کنید و احتیاط بیشتری را رعایت کنید. برای بازدید از این سد، هزینه ورودی و خرید بلیط لازم نیست. در فصل‌های گرم سال بهتر است سفر کنید زیرا در پاییز و زمستان، هوا سرد و ناخوشایند است. با این حال، گردشگران حرفه‌ای برای لذت بردن از مناظر پاییزی اطراف سد، به سردی هوا اهمیت چندانی نمی‌دهند. همچنین در اطراف سد، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید از سد : بهار و تابستان

سد لاستیکی بابلسر 54154152415
سد لاستیکی بابلسر، ترکیبی از سازه های مهندسی

جاهای دیدنی اطراف سد عرب خیل

ساختمان هاو درختان سرسبز اطراف رودخانه بابلرود و پل معلق بابلسر
پل معلق بابلسر، شاهکاری از مهندسی و زیبایی

ارسال دیدگاه